fredag 14 oktober 2011

Transporten:)

På min blogg har jag inte berättat detta då det hände under min bloggpaus men ni har säkert läst det på Alvas blogg:)

I alla fall så har vi blivit med ny transport:D Den är så himla fin och vi är superkära! Det är en Värmlandsvagnen, en lättviktsvariant som innebär att vi kan köra både odjuren tillsammans.



Det är absolut ingen lyx-transport med extra grejer utan vi körde basic och så lätt som möjligt! Den är bredare än vår förra och både odjuren får plats fint. Extra hög bara så dom har verkligen mycket space. Mjuk och fin mellanvägg, mycket enkel att öppna på alla vis. Både luckor, bommar och fönster. Lätt och stabil att köra:)

Pappa har byggt superfint så att vi kan ha höseglet i transporten så att båda kan käka samtidigt. Vi tänkte haft två påsar till dom. Dvs en var. Men så kom vi på att Fille äter så snabbt att Sigges mat skulle bli kvar sist och då skulle Fille bli sur och bitas... Den där Filip:P

Vi har i alla fall provat att lasta och köra dem tillsammans och det går kanoners. Fille var lite mesig i början och tyckte att det var lite smalt men han gick på fint om vi håller upp linorna på sidorna. Sigge traskar på som den duktiga häst han är:P Domkan även gå ut en och en utan att få panik eller bli oroliga. Dom är helt enkelt superduktiga! Sen nyper Fille Sigge i halsen ibland så han ska bindas upp lite hårdare:p

Totalvikten blir ungefär den samma som med det förra släpet med en häst så det känns bara lite tyngre att köra. Vårt förra släp var väldigt tugnt men nedvägt vilket gjorde att vi fick packa snålt i släpet för att få det att bli lagligt.

På tal om transporter så ska jag nu ta tag i livet och ta BE-körkort ändå. Jag känner att det måste man nästan ha för att klara sig inom hästvärlden. Trots att det kommer lite nya regler kring detta 2013:) Var inte allt för stor ansträngning (utom såklart den dryga dryga uppskrivningen). Var bara ett körprov som jag borde kunna då jag kör transport redan nu och är en jäkel på att backa (ja, jag är stolt över att vara grym på det:P)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar