onsdag 19 januari 2011

Nyttigare än nyttigast

Även om man såklart vill ha en egen häst så är det så sjukt nyttigt att rida lite annat ibland. Det gör att man hittar sina svaga punkter, sina styrkor och får lite nya perspektiv på sin egen häst och ridningen av denna.

Efter att ha ridit Miro så kommer min sneda sits fram extremt mycket. Men samtidigt känner jag också direkt när jag sitter rakare. Jag märker också när jag hittar min egen balans, får rätt tryck i båda stigbyglarna och är mjuk och följsam i handen men ändå har mycket kontakt.


Med Filip måste jag ha massa koll på yttersidan och då hittar jag sitsen även där. Dessutom tränas styrkan ordentligt då vi inte snackar någon glidar-ridning. Man måste jobba hela tiden och både sysselsätta men också ruska loss kroppen på honom. Dessutom måste man sätta lite fart men framförallt tryck i den grå.

Ior är modellen större och tyngre än jag är van vid (även om han lätt för sin storlek). Med honom är fokus på att putta igån kroppen. Där lär jag mig att rida med ordentligt tempo. Jag märker art det måste vara tempo i honom för att han ska gå bra och visa sina kvaliteter:) dessutom kräver han noggranna stilla lätta händer.

Så summan av kardemumman har blivit att jag vågar galoppera på och sätta tryck i min lilla kvicka häst. Det är väldigt lätt att sitta och hålla, hålla, hålla på dom piggare hästarna. Men genom att rida andra rider jag honom mycket bättre:)

Ta chansen att rida andra om ni får tillfälle:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar