fredag 22 juli 2011

Markarbetesträning

Idag fick vi hjälp av Sara med ridningen. I utbyte mot att jag hoppar Robban så får jag en träning. Snacka om bra byte för mig, först får jag hoppa sedan får jag dessutom hjälp med min egen. Hur jobbigt kan man ha det liksom?;P

Vi började med att rida på en fyrkant för att få rumpan där de skulle vara. Sigge-pigge har liksom en liten orm i bakdelen som mest slingrar sig fram, hit och dit. Så med hjälp av fyrkanten skulle jag bara fokusera på att han hitta sin plats med bakbenen. Och fy hundan, Sigge trodde att han skulle dö av jobbighet.
När han tröttnade så bara stannade han och slog med frambenen i något konstigt hopp;) Gjorde det i alla gångarter.

Sedan gick vi över till att rida i ökad, ökad galopp längs med långsidorna och sedan samlad, samlad galopp på kortsidorna. Otroligt nyttigt för oss då det verkligen är det vi måste jobba vidare med. Det är ju viktigt att samla även med benen men det fungerar inte riktigt för Sigge tycker att om man trycker med benen så betyder ju det öka. Och även om jag håller i lite i munnen så betyder det fortfarande öka:P

Så ska fortsätta jobba på att samla honom för skänkel . Annars kortar han mest bara halsen men tar lika långa steg och är lika lång bakom bogen. Man ser det på denna bilden tycker jag:
Han har en lååång steglängd och vill älga, och då håller jag i men Sigge-pigge bara böjer halsen:P

Det är så grymt bra att få hjälp av någon annans ögon som kan kolla på vad man gör. Känslan kan ju skilja sig från verkligheten ibland:)

Är nöööjd:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar