tisdag 19 juli 2011

Moa gillar röda dressyrhästar

För ett ganska bra tag sedan hoppade (eller försökte i alla fall) jag Saras dressyrhäst Robban. Han tyckte verkligen inte alls om mig första sekund jag satt upp. Han bockade mest hela tiden och fick till slut av mig. Vilket han själv verkade bli chockad över;P

Vi har planerat att jag skulle hoppa igen men inte lyckats få ihop en tid som passar. Men så idag kunde vi alla tre;)

Började med att sitta upp utanför stallet och direkt så tyckte han att jag  var en dryg en så han maskade sig lite där och det samma några få gånger i ridhuset men denna gången var det som en helt annan häst!!!!

Han jobbade på kanonfin och tjurade knappt alls, bara någon enstaka gång men då var det vara att använda benen och tänka framåt. Han travade bommar som om han aldrig gjort annat, hoppade kyss som ingenting. Var riktigt roligt! Vilken utveckling från förra gången.

Han är hoppad innan och kan grejerna, det märks. För han är egentligen ganska okomplicerad just i själva hoppningen för han suger i hindrena och har en väldigt bra taxeringsförmåga själv så det är bara att rida på lite framåt så fixar han grejerna själv.

Nästa gång ska vi köra på med några fler hinder. Robban tyckte väl att detta  var hur lätt som helst. Hoppa över ett litet kryss;)

Men vilken skillnad på att rida dressyrhäst och hopphäst då. Robban rör sig ju som om han svävade runt på små moln. Ett under varje hov. Han tar långa luftiga steg och en annan var helt genomsvett efter några varv trav rakt fram;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar