tisdag 20 september 2011

Sigge i ett nötskal

Sigge är vissa dagar en lite speciell kille, minst sagt:P Har märkt tydligt att han nu börjar få upp flåset och bygga på sig en del muskler som försvunnit under hans vila. Man ser till och med att magmusklerna börjar komma på plats igen. Det är ju i och för sig roligt. Men fy hundan sa flundran vad han har blivit i gasen! Idag skrittade jag uppsuttet upp till anläggningen och mitt från ingen stans drar han på en brallserie så att jag höll på att åka i backen. Dock ville jag inte vara med om att se en lös häst vända på klacken och dra gärnet ned till stallet själv igen så jag satt kvar. Det räcker med sist!

Väl under ridpasset så började vi med turbon i direkt och en häst som inte kunde koncentrera sig det minsta. Körde därför på med galoppen ganska snabbt för att han bara skulle få rulla på lite och springa av sig. Sigge tyckte väl att det var rätt tråkigt så när vi skulle byta varv kör han på med en himla bakutspark! Tror bakbenen var uppe i himlen och vände. Denna häst:) Det är tur att han är så charmig i övrigt:)

Efter att ha upptäckt hur sjukt pigg han faktiskt var så bestämde jag snabbt att det får nog bli en genomkörare idag. Började med att trava på volten och hela tiden sitta och vända igenom volten. Var då noga med att ställa igenom honom samtidigt som han inte fick älga iväg eller att bogen åkte ut. Efter ett par varv satt det som en smäck:) Eller ja, det kändes ganska bra i alla fall:) Körde vidare på öppnor och slutor på fyrkante i trav och galopp innan jag avslutade med lite förvänd galopp.



Nu borde han vara genomarbetad inför morgondagens hoppning. Det är ju träning för Leif:) Hur mycket vi sk vara med återstår att se. Fortsätter energinivån vara såhär hög vet jag någon som får hoppa lite mer;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar