torsdag 10 mars 2011

Jag har gått och blivit bilexpert! Slänger mig numera i termer som hästkrafter, totalvikt, årsmodell och lastvikt;)

Vi är nämligen i behov av en ny dragbil och har börjat kika lite. Är himla spännande:) men det är bannemig en gåta att få ihop en bil+släp+häst som är lagligt att köra med på vanligt körkort. Hur gör alla ni där ute? Har ni tagit nytt körkort? Har gamla årsmodeller eller kör ni kanske helt enkelt bara olagligt?

Vårt släp är, som "tur" är, medskrivet till 1400 kg. Hur det görs och sånt har jag ingen aning om men gjort är det i alla fall av förra ägaren. Det innebär att vi bara får lasta 600 kg. Med Carl är det lugna puckar. Han väger ju bara 500 och att packa med sig 100 kg till händer inte allt för ofta. Med Filip däremot är det lite tightare. Han väger mer men vi håller oss ändå inom 600 kg. Fast vi kan inte packa sjukt mycket i släpet bara.

Det som är bra med ett släp som väger 1400 är att utbudet på bilar som får dra är lite större. Kommer du över 1400 är det supersvårt! Ofta är "bästa" allternativet att köpa en äldre årsmodell. Dom får nämligen dra tyngre.

Efter en del efterforskningar så väger ett tvåaxlat släp i regel 1500 och över.

Aja, jag har snokat runt lite på nätet och via olika försäljare samt privatpersoner kommit fram till att Volvo V70 är ett bra allternativ. Har provkört en idag som jag gillade:)

170 hästkrafter var stor skillnad mot våra nuvarande 120. Stark utan att dra massa bensin.

Ja ni hur ju?! Har blivit en riktig bilmänniska. Eller inte;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar