torsdag 24 mars 2011

Vaccinationen som brukar vara ganska odramatisk var så även idag. Men det som hände runt om var desto mer spännande:P

Började med att jag skulle ta in honom och då ville han minsann inte bli fångad utan galopperade runt mig på en volt. Efter några varv så klämde jag in honom i ett hörn i hopp om att han skulle stanna men det hela resulterade i lika många varv i andra varvet också (man måste träna båda sidorna ju!)

Till slut fick jag tag på honom i alla fall. Skyndade in och bad om ursäkt för min odåga till bruna häst.

Skulle efter vaccinationen släppa ut honom igen och när vi går in genom grinden tar jag tag i grimman och såklart så drar han huvudet ur grimman, vänder om ut ur hagen och galopperar nöjt iväg med en matte springandes efter. Han viker av från stallet och upp emot ridskolan emellan alla hagar. Där står hans favorittjej Siiv och därför stannar han till och hälsar lite på henne. Som tur är, är båda snälla och det blev inga slag med frambenen (hade lite panik över att dom skulle ta sönder staketet då, även om båda är snälla vet man ju aldrig:P)
Jag smög fram med raska steg (om det nu går) och skulle fånga honom men efter en kort hälsning på Siiv så sprang han vidare upp mot ridskolan.

Kul att en brun häst i rött täcke utan grimma kommer springande. Inte.
Som tur var så stannade han i höjd med Filles hage och smakade på lite gult föredetta gräs. Där slutade det lilla äventyret och jag kunde fånga honom, leda tillbaka honom in i hagen utan missöden. Tur var väl det. Vill helst undvika några större äventyr tack.

Calle såg i alla fall sjukt nöjd ut efter sitt bus. Jäklans häst! Till råga på allt fick jag tag i manen på honom när han stack och har nu ett dunkande finger med blodet rinnande. Tack Calle. Tack! Hästjäkel!
En räv bakom varje öra?!

2 kommentarer:

  1. Otroligt klantigt att släppa hästen när inte hagen är stängd! Hur tänker du?? Och alla andra som gör så här...Det kan ju hända allvarliga olyckor där andra människor blir inblandade.

    SvaraRadera
  2. Det var verkligen klantigt gjort. Håller helt med dig! Man är bara så van vid att han är så snäll, kommer definitivt vara noggrannare nu. Som tur var hände ju inget denna gången. Tack och lov

    SvaraRadera