måndag 7 mars 2011

Skulle packa hösilage idag och vad ligger i det tror ni?! En orm! Och inte vilken orm som helst utan en huggorm. Fy bubblan. Jag rörde den till och med.

Såklart blev jag nervös inför risken med botulism.

Sprang in till veterinärerna mitt emot och en tyckte att man skulle slänga hela balen. En annan sa att det är ytterst ovanligt att dom blir dåliga om hösilaget har en torrsubstans över 50 %. Vårt ligger mellan 60-65%. Dessutom känner man mycket tydligt en skarp frän doft om djuret börjat förruttna. Vanligast är det med råttor, sorkar med mera.

Vårt hösilage doftade precis som vanligt och ormen var inte helt mosad heller utan liksom delad mitt i på längden och utplattad. Måste varit en väldigt fet orm med tanke på att kroppen var typ 1,5 dm bred. Lite mosad var den såklart och man såg verkligen hela innandömmet av ormkroppen. Blä!

Som tur är så är jag inte ormrädd på det viset så slängde ut den på gödselstacken och slängde på lite torv. Finns ju dom som verkligen är rädda. Inte så kul om dom stöter på en massakrers äcklig orm;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar