tisdag 28 juni 2011

Det här med vila...

Jag har tidigare haft en häst som krävt och mått bra av att ridas alla dagar i veckan och max ha en vilodga varannan vecka. Då har jag självklart inte ridit stenhårda pass varje dag utan haft flertalet dagar då jag skrittat ut och arbetat mycket med lågintensiva pass och sedan toppat dom passen jag väl ridit ordentligt.
Anledningen till att han behövde röra sig mycket var för att han trots allt var lite till åren, har tävlats och tränats under en lång tid och musklerna kunde helt enkelt inte stelna till.

Nu har jag en yngre häst som är byggd på ett helt annat sätt och som dessutom fortfarande är under igångsättning får man ändå säga. Sigge går verkligen som bäst när han fått vila dagen innan. Så det kanske är så att han behöver lite mer vila än 1 gång i veckan. Jag vill ju att han ska hålla och att han ska gå så bra som möjligt. Han kanske mår bäst av att vila lite mer och sedan köra på med hårdare pass dom andra dagarna (såklart varrierade). Har pratat med stallet som hade honom tidigare och dom har ju beskrivit att han behöver mycket markarbete för att fungera som bäst. Så varvning av det och lite mer vila kanske är en optimal lösning? I alla fall tills dess att han är fullt igång. Ännu blir han ju trött i slutet av träningarna.

Bara för att man gör på ett sätt nu betyder ju inte det att det är skrivet i sten för all framtid:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar