fredag 17 juni 2011

Hoppis

Sigge och jag fick hjälp av Alva med att bygga lite hinder i grusen idag. Vi började med att värma upp lite och sedan galoppera över två bommar på marken där vi varrierade galoppsprången mellan 6 och 4. Bara någon gång för att checka lite.

Sedan byggde vi (eller vi och vi, Alva) upp en "fem och en halva". Det blev en travbom in till ett kryss på sockerbitar 5,5 meter till en oxer. Första rundan smög han lite in i det och fick in två galoppsprång emellan. Har inte riktigt lärt mig hur jag ska rida på när han blir en smygis. Men när han gjort det en gång så hoppade han så fint så. Då var ju 5,5:an helt normal.

Efter några omgångar där på lite olika höjd så byggdes det om lite. Det blev två studds med 3 meter emellan sedan 6,5-7 meter fram till oxern. Då fick han snabba på i fötterna dom två första studdsen och sedan sträcka ut sig lite. Hoppade väl några språng på 110 och så en gång på 120 cm. Han hoppade riktigt bra. Själva sprången är han superfin på men han behöver bli lite snabbare i tassarna. Så det ska vi öva på. Blir mycket serier och studds i sommar verkar det som. Är ju väldigt bra för att öva upp både styrka, kondis och spänst. Dessutom är det väldigt kul och jag som ryttare får verkligen träna på min sits.

Det känns så inspirerande att ha en unghäst just nu och få utvecklas båda två tillsammans. Ser fram emot vartenda hoppass (och på marken också). Ska bli spännande att tävla sedan också!

Alva fick testa att rida honom lite sedan för första gången:) Och hon fick hoppa några små språng också:) DUUUUKTTTIIIIGGGGAAA:) Alva filmade lite på mobilen så vi kanske får in detta på datorn någon gång så att vi kan slänga upp den här:)

1 kommentar:

  1. Snällis, önskar att det såg lika tjusigt ut för mig som för dig ;) men kanske inte så konstigt att du var lite vassare ;) det var roligtpoligt iaf!

    SvaraRadera