tisdag 28 juni 2011

Sigge-Pigge och jag red i morse och trots det finfina vädret så fick vi vara inne i ridhuset. Fast är ganska nöjd ändå med att rida där. Det är ganska så svalt där, i alla fall om man jämför med vad det är i grusen när solen ligger på.

Sigge började med att testa mig lite med hur man får ta sig förbi hörnor och om det kanske bor monster i dom. Vi kom överens (läs: jag bestämde) om att det inte gjorde det och att man ska gå förbi hörnor som allt annat. 2-0 till MIG!

Släpade fram lite bommar idag också. En liten serie med tre cavalettibommar och sedan två bommar med ett galoppsprång emellan. Galoppbommarna är han väldigt duktig på. Där kan man jobba lite på det här med att kunna komma med lite mer tryck och mer ihop för att då göra ett rundare språng över bommen men även att komma lite utifrån och öva på att sträcka ut. Sigge gillar att komma nära hindrena och hoppar där väldigt runda språng vilket man såklart gärna vill behålla. Men det är ju nyttigt att faktikst kunna sträcka ut om det skulle krävas. Kroppen ska ju gärna vara elastisk på alla håll och kanter.

Cavalettibommar i trav däremot. Det är vi sådär på. Sigge tycker att bommar över lag är ett rätt konstigt. Han har tyckt det sedan han var bebis har jag fått veta:) Det är toppen att jag är värdelös på bommar och nu har ännu en häst som tycker att det är ett konstigt påhitt;)
Tur att man inte tävlar i cavaletti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar