onsdag 17 augusti 2011

Förvänd galopp. Vilken grej!

Jag har alltid hatat att rida i förvänd galopp. Mina hästar har "aldrig kunnat" det och jag har bara blivit frustererad när det inte går direkt. Och också skitit i att öva. Kanske inte så smart, men vem har sagt att man är det?!;)

Matilda red det på honom här och hon sa att han hade varit jätteduktig på det i vintras och att det var stärkande och sådär. Har tänkt typ varje pass att jag ska öva det men kommit av mig (något annat kändes viktigare;). Men så idag så testade jag. Och Wow! Egentligen är kanske inte förvänd galopp något revolutionerande men för min sits var det fasen helt otroligt!

Började med att rida i rätt galopp för att sedan rida en kortare snett igenom och gå ut i andra varvet med samma galopp, dvs förvänd galopp. Att galoppera i vänster varv och sedan gå ut i höger fungerade hur fint som helst. Fick till och med en riktigt trevlig galopp i genom hörnan. Men att däremot galoppera i höger varv och gå ut i vänster i förvänd visade sig vara väldigt svårt. Så fort jag red på diagonalen så blev hela alltet till en skänkelviktning mot spåret. Efter en del testningar insåg jag att "herre guuuud, jag släpper ju hela höger skänkel". Den stack på riktigt ut från sadeln! Så fort jag la den skänkeln intill och höll om så gick det i det varvet också. Detta gav mig jättemycket hjälp för när jag började han skänklarna bredvid och verkligen tänkte på att ha tramp i båda stigbyglarna och släppa knäna tror jag att jag hittade balans och satt rakt! I alla fall en stund;)

Sigge var bara så fantastiskt fin idag! Red runt med ett leende i hela fejjan:) Tänk att till och med jag kanske kommer kunna rida rakt en dag!:) ÅÅÅÅÅ!!!

3 kommentarer:

  1. Säger ju det, förvänd galopp is the shit! ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående talare!!

    SvaraRadera
  3. Jag är yet to be convinced, men fasen nu är man ju så illa tvungen att jobba med det, med tre frälsta ;)

    SvaraRadera