söndag 21 augusti 2011

Svar på kommentar del 1: Täcken

Gick in här på blogger nyss och såg att jag hade två kommentarer på vänt. Tänkte "herre guuuud Alva, nu får du sluta kommentera";) Men det visade sig vara två helt andra kommentarer :) TAAAACK!! Det är så roligt med lite frågor att svara på:)

Den första frågan var kring vad för täcken jag brukar använda på min hästapålle. Svaret kommer här:

Sommartid:
  • Om natten står han naken inomhus
  • På dagarna utomhus har han ett ljusblått flugtäcke från Hansbo. 
  • Vid regn har jag ett Amigo sommarregntäcke som är supertunnt. Brunt och rött är mitt.

Egentligen tycker jag att det är en fördel att ha hästapållarna nakna undervarma sommardagar. Både för att de får lite sol på kroppen och där med också d-vitamin men också för att det är skönt att kunna rulla sig och slippa alla täcken som halkar på sniskan och spänner åt. Sigge gick naken i början med då vi har rätt mycket flugor, bromsar och annat skit så blev han irriterad och jag väljer hellre nöjd häst+täcke än naken+ledsen. Enkelt ;)

Sensommar/början på höst:
  • Inomhus kommer han börja ha ett marinblått/rött Amigo Mio Stable Sheet. Det är ofodrat och bara tunt tunt.

  • Kommer sedan gå över till fleece eller liknande när det behövs. Har ett Amigo Mio Fleece med kryssgjordar

    eller ett brunrutigt från Hööks (kostade bara 200 kr!!) med glatt yta som är toppen!
  • Utomhus kommer jag till att börja med slänga på mitt bruna Amigo sommarregntäcke
  • och sedan gå över till ett marinblått Amigo 1200 D Lite med hals.
Höst/vår:
  • Kommer använda mitt Amigo 1200 D Medium (200g) under hösten ute

  • Och mitt Amigo innetäcke medium (150 g) med hals (när det behövs) inne.

Vinter:
  • Ute blir det Amigo Plus 1200 D Heavy (300 eller möjligen 350 g?!)

  • Inne blir det ett stalltäcke från Amigo i 300 g med hals:)

Det var visst alla utetäcke och innetäcken. Men sedan har vi ju en bunt andra täcken till diverse olika användningsområden;) Har ett fleecetäcke med hals att använda på vintern/höst när hästarna blir svettiga efter ridpass. Perfekt att ha till och från ridhuset eller som understa täcke i transporten. Mitt är från Hööks och fungerar utmärkt.

Sedan har jag ett Rambo Newmarket fleece. Det kommer att användas till alla möjliga användningsområden då jag behöver ett tjockare fleece. Allt från i transporten eller mellan klasser på tävling till att ha på träningar.
Har även ett tunnare fleece från Hv Polo som är toppen när det inte är så kallt men tillräckligt kallt för att de ska kunna stå svettiga utan täcke. Hade ett Kingsland Show Rug innan men det var för litet så sålde det.

Rider i ett brunt Rambo Newmarket-skrittäcke (om det inte är för litet vilket jag skarpt tror)
Sedan har jag en kopia av detta täcket från Hööks fast i blått. Det är väldigt tunt och fladdrigt gentemot Rambos som är tjockt och mysigt. Men det duger och var väldigt billigt;)

Under vintern har jag ett täcke från Shires med hals (typ 150 g) att ha i transporten och så. Detta fick jag med Calle och det sjunger lite på sista värsen så när jag blir rik ska jag införskaffa ett nytt liknande detta. det vill säga ett termotäcke med fast hals. Det är verkligen något som jag har använt mycket så det kommer vara väl investerade pengar. Tror dock det ska bli ett Newmarket då jag är förälskad i dessa täcken!

Under sommaren använder jag också ett täcke som har fleece över ryggen och resten nät. Väldigt bra grej. Kostade också typ 200-300 spänn hos Timotej & Andersen. Tror det finns kvar!

Jag har märkt med tiden hur myket det faktiskt lönar sig att köpa lite dyrare märken som har kvalitét. Speciellt då mina hästar inte går i bautahagar med massa kompisar eller träd att förstöra täcken på. Är så nedrans trött på täcken där halsar blåser fram, täcken som kasar på sidan eller spänner över bogen. Då betalar jag lite extra för täcken vi kan använda flera säsonger. Dock har jag haft flera täcken från Hööks jag varit nöjd med och använt flera år!

Sedan är det såklart så att jag tycker att utrustning är väldigt roligt och jag tror att man hade klarat sig med färre täcken men samtidigt tycker jag att det är viktigt med bra täcken till odjuren. Jag har ju en tävlingshäst som ska prestera och då kan han inte stå och frysa eller vara dyngsur genom täckena. Klipper ju flitigt och då får man ju hjälpa till med värmen genom täcken:)

Hoppas du blev nöjd med svaren och annars får du återkomma med en ny kommentar:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar