söndag 21 augusti 2011

Leifträning dag 2

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG (UTAN BILDER);)

Idag var det mer banhoppning på schemat. Vi började med att galoppera över bom-minihinder-bom på böjt spår i uppvärmningen. Detta kändes ganska bra faktiskt. Sådant är ganska krävande för Pigge då han behöver hålla ihop sin ganska långa galopp lite extra och gå mer uppåt än framåt samtidigt som han ska hålla sig lätt och fin i handen och inte bara bli långsam. Leif tyckte redan igår att jag skulle ha mer tryck och då "riskera" att det blir lite tight och inte lika "perfekt" för det kommer gynna oss i framtiden. Håller med!

Gick sedan över till att hoppa en serie med galoppbom, hinder, två galoppsprång med bommar i serien till en oxer. Här fick jag verkligen en väldigt trevlig känsla och kunde rida honom med tryck genom hela serien och han hoppade fint. Sedan spände han sig inte heller vilket var positivt då han brukar göra det lite om det ligger bommar i serier.

Sedan hoppade vi en liten krumelur innan vi hoppade lite kombination och en bana på 10 språng. Här kände jag att det gick lite halvdant. Första rundan var blä! Fortsatte med att hålla ihop honom så mycket som i serien vilket inte fungerar på en bana... Såklart. När jag sedan galopperade på lite bättre så hittade jag inte riktigt rätt galopp och fick det lite halvdant ibland men sedan ibland kom det riktiga ljusglimtar där det kändes sådär jättebra som det kan kännas.

Så jag är väl halnöjd. Jag är väldigt nöjd med vissa delar där han kändes riktigt trevlig och hoppade otroligt väl men sedan är jag väl halvnöjd med min insats ibland. Men Leif tyckte väl att jag var lite överdriven i det. Han tyckte att hästen var trevlig, hade mycket hopp i sig och att vi passade ihop. Han tyckte till och med att detta var en häst som passade min ridning mycket bättre än Calle. Är nog faktiskt villig att hålla med. Trivs otroligt bra med Sigge. Med tanke på att jag bara haft honom i 2,5 månad så tyckte Leif att jag verkligen skulle vara nöjd. Kändes skönt:) I höst och framöver kommer Leif vara min huvudtränare och det är alltid lite pirrigt att gå in med en ny häst och få den "bedömd". Det är faktiskt viktigt att tränaren gillar hästen för att det ska fungera.

Så nu så här i efterhand så är jag ganska nöjd. Jag blir alltid så irriterade när det inte går perfekt (ingen bra sida hos mig) men jag glömmer också att Sigge är 6 år gammal och har missat hela sitt år som 6-åring hittils. Och att jag inte haft honom så länge också. Det känns så lätt när det går bra (vilket det oftast gör) så jag blir väl lite bortskämd;)

1 kommentar:

  1. Men din skitunge! Det behöver inte vara perfekt, bara det är bra nog och det är det ju!! Vi snackar om din första unghäst som du ridit i några månader och det är redan så mycket som sitter så bra, ni är ju supersäkra på massa saker! Sedan är det ju skitbra att ha grejer att öva på men det betyder inte att man inte kan vara nöjd :) jag är jäkla nöjd med er iaf ;) ni kommer alltid vara bäst för mig!

    SvaraRadera