måndag 15 augusti 2011

Gårdagens styrkepass

Ursäkta uppehållet, nu är jag tillbaka:)

Igår så blev det ett markarbetespass med Sara som spanade på mig från backen. Blev ett bra pass där både jag och Sigge fick jobba på. Det var fokus på att han skulle spåra med bakbenen och jobba på ordentligt. Var bra för jag kunde visa mitt problem med att han i höger varv på den öppna delen vill fortsätta till vänster och liksom byta varv.Fick tips på hur jag ska få koll på sidan. När man rider själv hittar man ju på en jädra massa olika grejer för att minimera problemet eller helst lösa problemet. Det är kanske inte alltid man tänker på det och kanske inte alltid så att lösningarna är sådär supergenomtänkta heller ;)

Sedan fick vi öva på av och igångsättningar där jag bara skulle sitta och hålla om tills dess att han satte fart i den gångart jag bad om. Istället för att, som jag gjort, se till att han på direkten sätter fart med snabba reflexer. Det är bra med snabbheten men det ska inte bli ett stressmoment som bara hafsas igenom för att han ska svara direkt. Utan verkligen ARBETA sig i genom igångsättningen.

Sist fick vi rida öppna längs långsidorna och sedan lägga volter i början av långsidan. Och oj vad bra det kändes ibland. Det var lite svårt för honom då han fatiskt var lite stel i det arbetet. Men efter ett tag så kändes det stor skillnad.

Blev jobb på sitsen med. VÄLBEHÖVLIGT! Fick skäll om att jag drar bak underskänkeln ;) Sedan såg Sara att jag satt väldigt mycket till vänster i öppnan till höger till exempel och fick där med vråla på mig om att trampa ned i innern. Jag skulle verkligen behöva någon som varje ridpass sprang runt bakom mig och berättade hur jag satt. Jag känner att jag sitter åt helsikotta men kan inte säga vad det är som är fel bara det att det är fel. Ofta är dessutom min känsla den motsatta mot hur verkligheten ser ut. Jag har ju haft problem med detta under flera år förmodligen och varit fullkommligt medveten om det i typ 6 månader-1 år. Konstigt nog har aldrig någon tränare sagt att "Men Moa, du sitter ju helt snett!". Någon har sett att jag är dominant i höger, någon annan att balansen är dålig, någon tredje något annat men ingen har sett det som ett stort problem eller slagit huvudet på spiken. Det innebär att jag måste vara väldigt "skicklig" på att kompensera upp min snedhet. Och därför känner jag inte när jag sitter rätt, fel eller vad som är fel. 
Blir galen!

I vilket fall så var det en bra träning:)

1 kommentar:

  1. Äntligen tillbaka, måste ju kolla efter roliga iphone-felskrivningar när jag inte har något annat för mig ;) nämen kom igen och blogga på nu bästis :)

    SvaraRadera