fredag 19 augusti 2011

Låg temp

Vad innebär det egentligen om hästen har låg temp? Någon av mina kära läsare som vet?

Normaltemp hos häst ligger någon stans mellan 37-38 grader. För unghästen kan det gå upp till 38,5 och för föl ännu något högre. Så har i alla fall jag lärt mig att det är.

Sigge räknas antagligen till en vanlig häst (unghästar brukar menas med typ 2-3 åringar i sådana här fall tycker jag. Då borde han ligga mellan 37-38.

Har tempat båda hästarna nu varje morgon och Fille är så duktig så. Han ligger på sina stadiga 37,2-37,3 varje dag. Han har alltså en relativt låg grundtemp. Detta har han i alla fall alltid haft hos oss. Sigge har legat väldigt lågt nu 2 av 3 dagars tempande på morgonen. Han har legat på 36,7. Vad innebär detta?!

Han är precis dom vanligt och har blivit riden+känts bra. På eftermiddagen när jag tagit in har jag tempat igen och då har han legat kring 37,2-3 någonting.

2 kommentarer:

  1. Hej! När hästen har smärtor, kolik mm kan tempen bli lägre än normalt. Det är alltså ett varningstecken att allt inte fungerar som det ska, precis som när tempen är hög. Men i Sigges fall låter det som om han har lite lägre grundtemp än normalt. Och det är bra att veta när du behöver kolla honom av olika anledningar, då får du räkna med att han har feber vid mycket lägre nivå än normalt. Jag vågar såklart inte säga säkert att det inte är något fel i det här fallet, detta är bara vad jag lärt mig;) Fråga veterinärer brukar inte kosta något! De brukar tycka det är kul att berätta.

    SvaraRadera
  2. Hej Moa! Mamma säger alltid att valacker oftast har lägre temperatur än ston, ston kan gå upp till 38,5 beroende på brunst mm. Men kan det inte vara att han bara stått still under natten och då har man väl inte så hög temp? :) men du kan ju fråga mamma imon, det skadar ju aldrig :)
    Kram!

    SvaraRadera