söndag 21 augusti 2011

Framtidsjobbet

Tar med mig mycket positiv och mycket att arbeta vidare med från träningen. Jag behöver kunna reglera galoppen bättre i själva hoppningen. Detta ska jag öva på genom att rida mycket bommar och variera galoppen. Det gör jag ju mycket men har aldrig riktigt utmanat. Har bara ridit på normala och ett mer. Har tänk att han är unghäst fortfarande och att han ska göra basic men han har så lätt för det att jag kan utmana lite mer och rida på exempelvis ett mindre och få ihop honom ännu mer så att jag rider på flera extra. Han har ju väldigt lätt framåt så ska främst öva på att plocka ett galoppsprång och kanske överdriva bromsen lite mer med kanske 2 bort. Utan att tappa galoppen såklart:) Har väl helt enkelt varit lite för försiktig. Han är ju trots allt 6 och även om han tappat ett halvår typ så är han ju så klar i både huvud och kropp. Nu är han ju igång också så:)

Sedan ska jag få med sidorna bättre så han är lite svårstyrd just nu. Ska rida mycket på  bommar på volt. Men också öva på att "vända tillbaka" så att det blir lite snävare svängar. Tänka på att få med yttern så att han inte flyter ut. Detta är både bra för att få flyt i ridningen i unghästklasser som han går nu men det kommer också att hjälpa till sedan när han ska bli vuxen och gå omhoppningar.

Nu när jag tänker efter är jag nog ganska nöjd ändå och lika hungrig på att utvecklas med min lilla fina grå pålle som fått mycket beröm i helgen:)

2 kommentarer:

  1. hej! kan du inte skriva ett inlägg om hur mycket täcken du brukar ha på din häst:)? bra blogg:D

    SvaraRadera
  2. Gillar din blogg o tycker du verkar vara riktigt duktig på att rida! Jätte fin häst med. Men har en fråga till dig: vilka bloggar läser du? Vill gärna hitta fler o läsa själv :-) Tack på förhand

    SvaraRadera