måndag 8 augusti 2011

Mätning

Sedan  Matilda tyckvar här och sa att det kändes som att Sigge hade vuxit en bit så har jag varit sugen på att mäta honom. Idag drog jag fram mitt måttband och ett tunnt spö+en hjälpande hand av Alvi. Alvas uppgift blev att hålla spöt i 90 graders vinkel från hästens manke. Och det skulle vara perfekt!!!;)

Fille slutade på 163 cm vilket absolut kan stämma. När vi köpte honom stod det i annonsen att han var 162 cm och någon cm hit eller dit är väl ingen skillnad. Dock upplever jag honom mycket mindre nu. Han rids på ett sätt där han får korta ihop sin jädrigt långa rygg mer och då blir han inte som en jätte-tax;)

Hur hög var Sigge då? För ett par månader sedan mättes han till 165 cm. Idag slutade vi på 168:) Stooora killen! Inte dåligt att ha vuxit 3 cm på några månader när man är 6 bast;) Vänta bara tills han är några månader slutar på 178 cm;) Nej, skojar bara. Så kul ska vi nog inte ha. Så länge han inte blir många cm över 170 cm så är jag mycket nöjd. Vissa stora hästar som är betydligt mycket högre i manken upplevs ju inte alls som stora men tror att risken finns att Sigge skulle kännas som en bautahäst just eftersom han är lite dykig ännu. Det blir ju antagligen bättre ju mer igång han blir nu och ju starkare han blir men är jobbigt med en 180-häst som djupdyker;)

Runt 170 cm passar mig perfekt:)

Det är i alla fall roligt att ha lite koll på dom. Skulle vara roligt att mäta med en riktig mätsticka en gång. Ska se om jag kan få tag på en:)

Här får ni bilden som ligger på Måsels hemsida.
Supermörk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar